„Ki a fene akarja hallani a színészek beszédét?” 1927., a hangosfilm kapcsán
Kétkedések története : pesszimista jóslatok, győztes technika / Schweitzer András. In: Heti Világgazdaság (2000. dec. 2.) p. 81-82

Szponzorálás az építőiparban — Sport az élen

Megjelent a Szponzorlapban, 1999-ben

A hazai építőipar koncentrálódás és recenzió idejét éli. Az ilyen, sok vállalkozás számára vészterhes időszak még fontosabbá teszi a vállalat és a környezete közötti kapcsolat minőségét. A megrendelésekért folyó küzdelem eredménye ugyanis nem kis mértékben a cégimázs minőségén múlik. (Most tekintsünk el a döntéshozók egyéb irányú befolyásolásának taglalásától.)

A közelmúltban felmérés készült a hazai építőipari fővállalkozó vállalatok PR-tevékenységéről, amely feltérképezte többek között a szponzorálási szokásokat és a preferenciákat.

A 16 vállalattól begyűjtött adatok alapján elmondható, hogy a cégek a személyes kapcsolatok ápolása, az írásbeli kapcsolattartás, valamint a reklám után a szponzorálást tartják a környezettel való kapcsolattartás legfontosabb elemének. A marketing- és PR-vezető válaszadók ezzel a szponzorálást fontosságban a sajtókapcsolatok elé helyezték.

A vizsgált cégek több mint háromnegyede sport-támogató. Preferencia-jegyzékükben az egészségügyi támogatások csak jól lemaradva következnek. Az oktatás, színház, zene, gyerekek támogatására csak ezeket követve akad keret. Az építőiparral kapcsolatos közvetlen szponzorálás a vártnál kevésbé elterjedt. A válaszadók az egyes területeken a táblázatban olvashatókhoz képest konkrétabb kifejezéseket is megadtak a közelmúlt konkrét szponzorálási eseményeire utalva: helyi kórház, orvoskongresszus, terhesdiagnosztika, iskola általában, irodalmi versenyek kisiskolások számára, egyházművészet, kórustámogatás.

A legnépszerűbb területen – a sporttámogatáson belül – a futballt tartják a legjobb sport-imázshordozónak. A válaszadók fele támogat valamilyen futballcsapatot – a legtöbben “helyi érdekűt”.

Az átlagot meghaladó népszerűségnek örvendenek olyan labdajátékok, mint a kosárlabda, kézilabda. Ezeket követi az asztalitenisz, vívás (paralimpián is), kerékpár – pl. bmx-verseny – , röplabda. Említtetett még a jégkorong, a teke, az atlétika, a gyorskorcsolya, a triatlon, a súlyemelés és a sakk. A megkérdezettek között ketten is támogatták a nyári öttusa világbajnokságot, fő- és kiemelt szponzorként. Két alkalommal említették a mozgáskorlátozottak sportjának támogatását. Visszatérő motívum volt a helyi közönség megcélzása, például: helyi kórház, helyi csapat vagy kórus. A kisebb- és nagyobb forgalmú vállalatok között nem volt lényegbevágó eltérés a fontossági sorrendben. Volt azonban, aki kikötötte, hogy csak tévés közvetítést vonzó, “színvonalas” eseményt támogat. A felmérés tanúsága szerint a vizsgált vállalatok honlapjukon csak elvétve aknázzák ki a szponzori tevékenységük kínálta előnyöket.

Hozzászólás