Az erős főnök elfogadja a korlátokat.
Maurice’s management maxims / Mauriuce B. Line. In: Library Management 20 (1999) 1

Mi az infobrókerség?

Mikor érdemes információbrókerhez fordulni?
Mire nem alkalmas az információs tanácsadó?

Információkutatás, témafigyelés, dokumentumbeszerzés, információszerzés…

Példák infobróker-projektekre

Az információbróker szolgáltatása:
stratégiai információ szolgáltatása és elemzés a sikeres döntés érdekében. Nem hoz stratégiai döntéseket, de jobbá teszi azokat.

Forrásai lehetnek:

  • más szakemberek tudása
  • adatbázisok (interneten vagy offline)
  • internetes források (felszíni és mély web)
  • a megbízó által biztosított források
  • folyóiratok, könyvek, prospektusok, termékminták
  • könyvtárak, levéltárak, térképtárak stb.

Az információbróker munkája hasonlatokkal:

  • olyan oknyomozó újságíró, aki exkluzív módon a megrendelő által kívánt témában nyomoz
  • olyan titkár, aki főnöke keze alá rendez számtalan helyről származó és rendezett információcsokrot, azok forrásainak megjelölésével együtt
  • olyan könyvtáros, aki azon túl, hogy nem hagyományos formátumú információt is megkeres, a megrendelő igénye szerinti formában is szolgáltatja
  • olyan bevethető szabad munkatárs, aki — az információszolgáltatás szakembereként — szakszerűen és gyorsan tud információt keresni és prezentálni.

Munkamódszer

  1. A megrendelő céljának, problémájának megértése, az (információ)igény lehető legpontosabb meghatározása, azaz referenszinterjú. (Az információs szakembernek fontos tudnia, hogy mi az információkeresés célja, milyen eddigi keresési erőfeszítések történtek addig, és milyen eredménnyel. Így elkerülhető a félreértés vagy a már meglévő adatok újra megtalálása.)
  2. Vázlatkészítés és ajánlatadás.
  3. Nagyobb vagy speciális projekt esetében több szakember osztja meg a munkát.
  4. Szerződés után dokumentált információgyűjtés, esetlegesen további finomítás a megrendelővel egyeztetve a keresési részeredmények függvényében.
  5. Az összegyűjtött, tisztított, rendezett, forrásmegjelöléssel és mellékletekkel ellátott anyag átadása, prezentálása.

Mikor érdemes információbrókerhez fordulni?

  • Ha az információkeresésre nincs elég kapacitás (idő, szakismeret).
  • Ha a szükséges adatok megkeresése helyett saját szakterületének érdemi feladataival kíván foglalkozni.
  • Ha már megtapasztalta, hogy mekkora időbe, energiába kerül az információ előbányászása, és nem akar ezzel bajlódni.
  • Ha nagy mennyiségű iraton, kimutatásokon, idegen nyelvű anyagon kellene magát túl rövid idő alatt átrágnia, s örülne egy frappáns kivonatnak.
  • Ha szeretné az információkeresés alapfogásait, rutinjait elsajátítani, vagy ugyanezt munkatársainak kínálni.
  • Ha Ön is szeretné megtanulni az információs szakmát.

Mire nem alkalmas az információs tanácsadó?

Az információs szakember nem alkalmas minden szükséges információ megszerzésére. Nem garantálhatja, hogy az adott információ minden esetben létezik, vagy hogy adott költségkereten és etikai normák határain belül megszerezhető.
— Arra vállal garanciát, hogy a szerződött kereteken belül minden tőle telhetőt elkövet az információ megszerzéséért. A keresésről magáról is feljegyzést készít, melyet átad megbízójának.

Nem foglalkozik például illegális adatgyűjtéssel.
— Az információbróker mások által is elérhető, térítéses vagy térítésmentes információforrásokat használ. A hazai információbróker magára nézve kötelezőnek tartja a Magyar Információbrókerek Egyesülete (MIBE) etikai kódexét.

Az információs szakember az általa nem, vagy kevéssé ismert szakterületről érkező megkereséseket nem vállalja.
— Az információbróker azonban felkutat más, a témában jártasabb szakembert.

Kérdése maradt?
Hívja a 30 239-2293-at vagy írjon a mikulasg@gmconsulting.hu -ra.

Üdvözlettel,
Mikulás Gábor