A könyvtárirányításban általában középen van a hiba (a pocak). A has felfelé már nem juthat, ezért a középvezetők erősen védik pozíciójukat. Harapófogó-elv: alulról és felülről feladatot kell nekik adni.
Entrepreneurial library management / Maurice B. Line. Elhangzott Maurice Line 1990. november 7-ei előadásán az Országos Széchényi Könyvtárban

2. A tanuló környezet felmérése

(a 4.5 pont melléklete)

A felmérés célja annak megállapítása, hogy a szervezet mennyire képes önmagát és munkatársainak ismereteit megújítani.

Feladat: Minden kijelentéshez öt válaszlehetőség tartozik, amelyek az állítás igazságtartalmára utalnak. Válaszoljon a kérdésekre őszintén, és kattintson abba a négyzetbe, amely legközelebb áll az Ön elképzeléséhez.

Mennyire, mikor igaz?
mindig
álta-lában
többé-
kevésbé
ritkán
soha

1. Közvetlen felettesem azt érezteti velem, hogy értékes személy vagyok
a csapatban.

2. A feladatok egy részénél nincsen elég idő arra, hogy lépést tartsak
a változásokkal.

3. A munkám napi hajszája marad számomra.

4. Számíthatunk egymás segítségére a munkában.

5. Sok különféle lehetőség kínálkozik arra, hogy megismerjük az új
feladatokat.

6. A munkámhoz szükséges információ naprakészen áll rendelkezésemre.

7. Vannak itt olyanok, akik számára nem fontos a jól végzett munka.

8. Megbeszélhetem munkámat közvetlen felettesemmel, és használható
visszajelzést kapok tőle.

9. Nincs idő arra, hogy fejlesszem a munkámhoz szükséges készségeket.

10. Szabadon szervezhetem munkámat, ahogyan szeretném.

11. Ha kérdésem van munkámmal kapcsolatban, van kihez fordulnom.

12. Van lehetőségem arra, hogy mindennapi kötelességeimen túl is végezzek
munkát.

13. Vannak a munkámra vonatkozó írásbeli irányelvek, melyekre szükség
esetén hivatkozni tudok.

14. Vannak olyan emberek a munkahelyen, akik állandóan vitatkoznak
valamin.

15. Ha valamilyen gondom támad, a közvetlen felettesem igyekszik segíteni.

16. Nem kapok elég időt arra, hogy megismerjem az új feladatokat.

17. Nincs lehetőségem arra, hogy saját munkámat tervezzem.

18. Elfogadjuk egymás gyengeségeit és korlátait.

19. A szabályok és rendelkezések miatt nincs lehetőség a kreativitásra.

20. Nincsen világos leírása annak, hogy munkámat hogyan végezzem.

21. Mások gyakran panaszkodnak, ahelyett, hogy dolgoznának.

22. Probléma esetén szabadon megkereshetem közvetlen felettesemet.

23. Nincsen időm megtanulni azokat a feladatokat, amelyeket el kell
végeznem.

24. Hozhatok döntéseket önállóan.

25. Vannak olyanok, akik ismerik annyira feladataimat, hogy segíteni
is tudnak.

26. Van lehetőségem arra, hogy saját munkámon kívüli dolgokat is megismerhessek.

27. Nincsen lehetőség betanulásra vagy informális képzésre.

28. Néhányan többet tesznek, mint a feladatok arányos elosztása megkövetelné.

29. Közvetlen felettesünk részt vesz abban a munkában, amit a többiek
végeznek.

30. Ha bonyolult feladatot kapok, akkor van időm leülni és átgondolni,
hogy mit hogyan csináljak.

31. Nem kapok szabad kezet a munkámban.

32. Azok az emberek, akiknek megvan az egyes munkákhoz szükséges információjuk,
szívesen megosztják azt másokkal.

33. Láthatom munkám eredményét.

34. A munkámhoz szükséges információt eljuttatják számomra.

35. A munkát nem igazságosan osztották el a munkatársak között.

36. Közvetlen felettesem nem kíváncsi rám; mint emberre.

37. Nincsen idő a jó munkavégzéshez szükséges összes információ megszerzésére.

38. Az általunk végzett munkáért mi vagyunk felelősek.

39. Ha valakinek sokat kell dolgoznia, a többiek segítenek neki.

40. Változások esetén nincs időnk megvitatni, hogy az új helyzet miként
hat munkánkra.

41. Nincsen lehetőségem megnézni, hogy mások hogyan dolgoznak.

42. A munkatársak nem kapnak elismerést munkájukért.

43. Felettesem nem ad őszinte visszajelzést munkám minőségéről.

44. Van időm munkám elvégzésére.

45. Nincs lehetőségem megcsinálni munkám legfontosabb részeit.

46. Munkatársaim megértik helyzetemet, amikor új feladatokat tanulok.

47. Van lehetőségem erősségeim fejlesztésére.

48. Tudom, hol találom meg a munkámhoz szükséges információt.

49. Nincs helye a mellébeszélésnek munkahelyemen.

50. Közvetlen felettesem nem tartja fontosnak fejlődésemet.

51. Nem tudom megfelelően elvégezni saját feladataimat, mert elfáradok,
amíg más munkákra kell időt szakítanom.

52. Felbosszant, ha mások hibáznak vagy tévednek.

53. Munkatársaim szánnak időt arra, hogy megbeszéljék velem saját problémáimat.

54. Ha valaki új dolgot akar kipróbálni, mások segítenek neki ebben.

55. Ha képzésre van szükséged, akkor azt megszervezik neked.

56. Vannak olyanok a csoportban, akiknek — a többiekhez képest —
elégtelen a képesítése.

57. Közvetlen felettesem szeretné, hogy sikeres legyek.

58. Nincs időm, hogy minden feladatot megtanuljak, mielőtt újhoz kell
fognom.

59. Nem vagyok érdekelt abban, hogy kísérletezzek vagy kockázatot vállaljak.

60. Nem akarnak segíteni nekem, ha megakadok a munkában.

61. Vannak hagyományok azzal kapcsolatban, hogy hogyan tesszük ezt
vagy azt.

62. Könnyen hozzáférek minden munkámmal kapcsolatos dokumentumhoz,
előíráshoz.

63. Vannak, akik nem adnak mindent bele a munkába.

64. Közvetlen felettesem odafigyel arra, amit mondok.

65. Megengedik nekem, hogy saját tempómban tanuljak.

66. Nem tesznek bennünket felelőssé tanulásunkban.

67. Mindenki megosztja a munkával kapcsolatos információt.

68. Feletteseink szívesen fogadják változtatási ötleteinket.

69. Képzésem nem tartalmazza a munkához szükséges ismereteket.

70. Az emberek arra törekszenek, hogy egymás alatt vágják a fát.