A hibás döntést meg lehet bocsátani, de a késést nem.
Kiváló vezetők : rövidítve. In: Korszerű Vezetés 29 (1997) 3 p. 48-56.

Információbrókerek — Tudás a hálózatban

Figyelő, 2002. jan. 9.

Gyakran olcsóbb és hatékonyabb, ha a vállalatok információbrókerre bízzák a számukra szükséges tudás megszerzését, mint ha maguk kutakodnak.

Egy versenytársfigyeléssel foglalkozó vállalkozás megbízást kapott a legfontosabb konkurensek adatainak beszerzésére. A munkát szokás szerint a belső információs audittal kezdte: összegyűjtötte a vállalaton belül már meglévő ismeretet a versenytársakról. Az eredményt prezentálta a cégvezetőnek, aki nagyon meg volt elégedve a munkával. A szakember elárulta, hogy ezért a tudásért ki sem tette a lábát a cég épületéből – meséli Tóth János információs szakértő.

Ahogy a példa is mutatja, az előrelépéshez szükséges adatok, információ és tudás kisebb-nagyobb hányadban már a szervezet – hálózat – birtokában van. Azt “csak” fel kell tárni és megosztani egymással, ami a tudásmenedzser számára jelent testhezálló feladatot. A megrendelők kérdései pedig igen sokfélék lehetnek: Milyen trendek várhatók a következő öt évben az ipari csarnoképítésben idehaza? Mely európai államban nő leginkább a mustárfogyasztás és melyek a piaci szereplők? Vállalatunk jubileumára sajtóadatbázist kérünk CD-n. Mennyire hitelképes a most jelentkező beszállítóm?

Az információbróker tevékenységei 
Céginformáció
Vállalkozások adatai az alapinformációktól a minősített cég- és marketinginformációig
Verseny- illetve versenytársfigyelés
A piaci verseny tényezőinek, illetve szereplőinek megismerése és szemmel tartása a versenyelőny megszerzése vagy fenntartása érdekében
Trendfigyelés
A technológiai, tudományos, illetve üzleti folyamatok feltérképezése és figyelemmel kísérése
Piacfigyelés
A piaci tevékenységgel kapcsolatos információ felkutatása, tárolása és megosztása
Issue management
A szervezetet és környezetét közvetlenül érintő társadalmi makrokérdések (környezetvédelem, demográfia, infrastruktúra stb.) kezelése, illetve az ehhez kapcsolódó, a problémák jelentkezésének megelőzését célzó szervezeti kommunikáció szervezése
Szabadalmi és iparjogvédelmi információ
A versenyelőnyt biztosító szellemi tulajdonok kutatása, feltárása, és szabályozott használata
Tudásmenedzsment
A szervezeti tudásvagyon optimalizálása, a tudás feltérképezése, kinyerése, tárolása és megosztása.
Informetria és webmetria Információs egységek statisztikai szempontú elemzése adatbázisokban illetve az interneten
Dokumentum-szolgáltatás
A megrendelő által kívánt szakirodalom beszerzése

A “testre szabott” tudást szolgáltató információbróker tevékenysége (lásd táblázatunkat) nem véletlenül került most előtérbe. A puszta információ értéke ugyanis egyre inkább csökken, sőt, túláradásával sokszor káros is. Az információs piacon az fizet, aki az információt közzé kívánja tenni, gondoljunk csak a reklámokra, az ingyenes újságokra, vagy az interneten fellelhető térítésmentesen olvasható híranyagokra, adatbázisokra. Aminek értéke van a megrendelő számára, az a tudás, tehát ha az információt már megfelelő összefüggésbe helyezték. Ilyen munkát végez az infobróker is, aki a megrendelő problémájának megoldása érdekében testre szabott információs csomagot készít. Az információbróker kifejezés maga ugyan újnak hat, ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy korábban ne léteztek volna olyan szakemberek, akik térítésért információt illetve tudást kínáltak volna.

Az infobróker tevékenységei ugyan tartalomban és formában egyaránt szerteágazóak, de egymást erősítik. Egy vállalat tőzsdére vitelét megelőzően például becsmérlő névtelen levelek jelentek meg szerkesztőségekben és hivatalos szerveknél – mesél egy hazai példát Harmados György információs szakértő. A nyelvszakértő és a grafológus a versenytársfigyelővel együttműködve rövid időn belül azonosította azt az elbocsátott 50 és 58 év közötti volt középvezetőt, aki a szervezeten belüli korábbi mellőzöttségét igyekezett ilyen módon megtorolni. A munkatársak tudását feltérképező és a szervezet érdekében azt menedzselő vállalati tudásmenedzser alkalmazása esetén mindez talán nem így történt volna; a munkatárs mellőzöttségét észlelve, a problémát a szervezet és a munkavállaló számára egyaránt előnyösen rendezve talán megakadályozhatta volna a munkatárs frusztrációjának kialakulását.

Egységben az erő
A 2001-ben megalakult Magyar Információbrókerek Egyesületének fő célja a szakmai tapasztalatok megosztása, az érdekvédelem, a szakmai pr és a hálózatépítés. Utóbbi azért fontos, mert az információbrókerek gyakran kapnak olyan feladatokat, amelyeket egymagukban csak alacsony hatékonysággal tudnának elvégezni, a hálózaton belül azonban könnyen gazdára lel a feladat. A szakma azonban ma még túl fiatal ahhoz, hogy könnyen átlátható legyen. Nehéz lenne például megállapítani, hogy mennyi információbróker van Magyarországon, ugyanis sokan nem így nevezik magukat, illetve csak egy speciális területtel foglalkoznak. Az új szervezet rövid távú céljai között szerepel etikai kódex kidolgozása, és az információbróker-szolgáltatások feltérképezése és elektronikus elérhetőségük biztosítása is.

Az infobrókerek általában specializálódnak téma, iparág, az információ típusa vagy a tevékenységi forma szerint. Napi munkájukba beletartozik az információs igények feltárása, üzletszerzés, maga az információ keresése (telefonon, online, vagy papíralapú dokumentumokat alapul véve), az eredmények szerkesztése, jelentés készítése és prezentálása a megrendelő számára. Elengedhetetlen a meglévő partnerek iparágának megismerése, személyes kapcsolatok kiépítése, vagy éppen az adatbázisok keresésével kapcsolatos technikai ismeretek folyamatos frissítése.

Az információbróker a vállalkozás információ- és tudásigényét költséghatékony módon elégíti ki. Halász István, a Baustar Kft. ügyvezető igazgatója a cég trendfigyeléssel kapcsolatos tapasztatait biztatónak ítéli. “Folyamatosan igyekszünk a legfrissebb technológiákat alkalmazni a könnyűszerkezetes ipari létesítmények építésében. Annak érdekében, hogy megrendelőinknek ezeket ajánlani tudjuk, és hogy beszerezhessük a kurrens nyersanyagokat és technológiákat, ismernünk kell a trendeket. A létesítményfelelősök és előkészítők azonban szinte folyamatosan a projekteken dolgoznak és csak ritkán van módjuk a hazai és a külföldi szaksajtó és a kutatási jelentések böngészésére, a lényeg kiásására. Az információbróker azonban segít a megfelelő ismeretek begyűjtésében és rendszerezésében, végső soron a fejlesztésben. Az együttműködés sikeréhez fontos, hogy a technológia illetve a keresés szakértője között a technológiai részleteket is feltáró párbeszéd folyjon.”

A sikeres nyugati vállalatok több mint kétharmada vesz igénybe valamilyen információbrókeri szolgáltatást. Magyarországon egyelőre nem átlátható ez a piac (lásd külön írásunkat), de várható, hogy miután megismerik a szolgáltatásban rejlő lehetőséget, a hazai vállalkozások is megrendelőkké válnak.

Hozzászólás