Eszközök az olvasási motiváció letörésére – és növelésére
Előadás a HUNRA Neveléssel az olvasásért – olvasással a nevelésért c. konferenciáján; Kecskemét, 2019. nov. 28-29.
Eszközök az olvasási motiváció letörésére – és növelésére
Nem egyedülálló eset, hogy egy cél elérésére való igyekezet kontraproduktív elemeket is magában hordoz. Így van ez az olvasásra nevelés területén is. Emögött részben tévképzetek – vagy legalábbis féligazságok állnak. Az előadásban négyről esik szó.
- Az olvasás a legfontosabb ismeretszerzési forma (ezzel szemben eredményesebb pl. az eszközök kombinált használata vagy az interaktivitás).
- Az olvasástanulásért meg kell szenvedni (ezzel szemben az inspirált gyerek maga törekszik a tanulásra).
- Minél többet olvasunk, annál jobb lesz nekünk (ezzel szemben az átlag napi egy óra feletti olvasás visszaüthet).
- A gyerek úgysem érti meg az olvasással kapcsolatos összefüggéseket (ezzel szemben a metakogníció eszközei javítják az olvasás eredményességét is).
Néhány, az olvasásra ösztönzés eredményességét és hatékonyságát csökkentő jelenség:
- Az „olvasásnépszerűsítés” nagyon gyakran a jól olvasókat jutalmazza, ami viszont csökkenti a jutalmazottak motivációját.
- A nem, vagy gyengén olvasókra ritkán figyelnek a kampányok; így sok olvasáskampány hozzájárul a közösség szétszakadásához, a vallott és gyakorlott értékek közötti űr növekedéséhez.
- Gyakran hiányos használó-ismeret (főként fikciós témák), fókuszban a mennyiség és a kitalálók szerinti minőség; kevés a kreativitás, szokatlan tartalom, váratlan kapcsolat.
- A célként (azaz nem eszközként) kezelt olvasás szintén a rövid távú érdekeket szolgálja.
- Nincs, vagy alig publikus eredményesség- és hatékonyságmérés.
- A projektek során gyakran kétes a szakmaiság, a hangsúly a pénzköltésen van.
- A projektekben a vallott értékeken a hangsúly (→mennyiség, látvány) – szemben a gyakorlati stratégiai előnyökkel.
- Gyakori kényszerkampányok: pl. a TÁMOP-ban vállalni kell valamit akkor is, ha a vizesblokkot kellene felújítani.
Viszont a hazai társadalmi értékrendben van hangoztatott értéke az olvasásnak.
- Javaslatok hazai és külföldi példák alapján
- Különböző intézmények közös kampányai hatékonyak
- Az olvasásról való szép szöveg (push marketing) ne terelje el a figyelmet annak lényegéről (nyerő: push-pull)
- Több inger együttes hatása tűnik nyerőnek; több, egymást kiegészítő tevékenység) N.b.: az Alzheimer-betegség hatásai is csökkenthetők; könyvtárosként foglalkozzunk kevesebbet a könyvekkel és többet az olvasókkal: több és színesebb foglalkozás, tevékenység kell
- Olvasásmennyiség helyett -minőségre törekedj 8. Mérés, visszacsatolás: „amit nem tudsz mérni, nem tudod menedzselni!”
- Gyürkőzz fel a gyengén olvasókra (módszertan megtanulása).
Az előadás részben a www.kithirlevel.hu 18 évének főként könyvtári témájú sajtószemléjén alapul.