Tervezés, stratégia
Néhány gondolat és olvasmány a tervezéshez (frissítve: 2017., dec.)
A tervezés lépései:
- misszió meghatározása / felelevenítés (mivégre is vagyunk?)
- vízió meghatározása (hova kell eljutnunk?)
- helyzetfelmérés (pl. SWOT, PEST analízis)
- stratégiai terv elkészítése (célok 2-5-10 évre, lebontva mérföldkövekre)
- taktikai v. rövid távú terv (projektsorozat a mérföldkövek elérése érdekében)
- projekttervezés v. akciótervek készítése (erőforrások, ütemezés, a cél és a felelős meghatározása)
A SWOT-elemzés során vagy azt követően megfogalmazódnak olyan célok, amelyekhez akcióterveket fogalmazhatunk meg. Ezek egy része beépülhet a stratégiába, másokat eltesszük távlatilag megvalósítandó projektnek.
Figyelem a tervezett dolgok megvalósítására (ez már nem a tervezés!); visszacsatolás (hogyan állunk a tervek megvalósításában?)
- A folyamatkontrolling azt vizsgálja, hogy az adott folyamat végrehajtása során elértünk-e a mérföldköveket, elértük-e a korábban meghatározott részcélokat?
- Minőségirányítás: az a rutin, amely a folyamatok és a projektek számára keretet ad, a résztvevők és érdekeltek számára átláthatóvá teszi őket.
A visszacsatolás lépései
- teljesítménytényezők meghatározása (pl. látogatottság, piaclefedés, kölcsönzésszám stb.)
- teljesítménymutatók meghatározása (a tényezőn belül mely értékek a megfelelők, pl.: a napi 15 kölcsönzés elfogadható, kiváló, gyatra? stb.
- teljesítményértékelés (a mért értékek összevetése a tervekkel — a környezeti tényezők figyelembe vételével)
Nemzetközi (általános) trendek
- az intézmény sikerességét az határozza meg, hogy célcsoportja mennyire sikeres (pl. az iskolai könyvtár akkor jó, ha a diákok egyre eredményesebbek közösségi és intellektuális tekintetben)
- elmosódó határok a hagyományos könyvtári és az új, közösségi tevékenységek között
- kisebb költségvetés ellenére folyamatosan fejlesztett szolgáltatás
- szakosodás, kiszervezés (csak azok a tevékenységek maradnak a könyvtári szervezetben, amelyeket nem tud más szolgáltató hatékonyabban elvégezni)
- csökkenő helyben lévő fizikai állomány, gyorsan növekvő közös elektronikus tartalom; erősebb figyelem a használói igényekre
- a visszakereső rendszer felülete egyszerűsödik, tartalma összetettebbé válik: sokféle különböző forrásban keres egyszerre (pl. saját könyvek, konzorciumban beszerzett folyóiratok, webes adatbázisok stb.)
Közkönyvtárak
- közösségi tér, melynek csak egyik, arányaiban csökkenő eleme a könyvolvasás és kölcsönzés
- közös kínálat “idegen” szolgáltatásokkal (kávézó, játékbolt, kocsma, önkormányzati iroda stb.)
- befogadáskultúra: a különböző társadalmi csoportok (szegények, menekültek, idősek és más, peremre kerültek) közötti kapcsolatok erősítése
- megerősített marketing; könyvesbolt-jellegű belső kialakítás (pl. shop-koncepció)
- hálózatosodás (egy fenntartó – sok könyvtárral)
- konzorciumi elektronikus szolgáltatások (pl. országos licenc hangzóanyagokra)
- erősödő versenytársak (pl. keresőgépek, e-kiadók, kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások erősödése)
Példák legjobb közkönyvtári gyakorlatokra
Példák legjobb gyerek- ifjúsági és iskolai könyvtári gyakorlatokra
Szakkönyvtárak
- beépített könyvtárosság (a könyvtáros a könyvtári téren kívül lép kapcsolatba a használókkal, pl. beépül kutatói csoportokba, kutatási és publikációs tanácsadóvá válik)
- radikális elektronizálódás, fizikai állomány drasztikus csökkenése (főleg a műszaki tudományok területén)
- konkurensek / partnerek: elektronikus információszolgáltatók
- közös virtuális információszolgáltatások
Példák legjobb felsőoktatási / szakkönyvtári gyakorlatokra
Néhány vonatkozó olvasmány a tervezésről e honlapról:
– Tervezés (könyvfejezet) Menedzsment / Mikulás Gábor
– A könyvtári munka értékelésének új módszere: a SWOT-analízis : Szemle
Legjobb gyakorlatok
– a közkönyvtárakban
– a szakkönyvtárakban