A legfontosabb erőssége a könyvtár szakmának, ha vannak olyan vezetők, akik megértik a könyvtárakat, kilátnak a ketrecből, s ezt használóik számára is át tudják adni.
Studying progressive libraries : an adventure in New Zeland. In: Marketing Library Services 19 (2005 Mar/April) http://www.infotoday.com/mls/mar05/StanleyEmberton.shtml

Tervezés, stratégia

Néhány gondolat és olvasmány a tervezéshez (frissítve: 2017., dec.)

A tervezés lépései:

  • misszió meghatározása / felelevenítés (mivégre is vagyunk?)
  • vízió meghatározása (hova kell eljutnunk?)
  • helyzetfelmérés (pl. SWOT, PEST analízis)
  • stratégiai terv elkészítése (célok 2-5-10 évre, lebontva mérföldkövekre)
  • taktikai v. rövid távú terv (projektsorozat a mérföldkövek elérése érdekében)
  • projekttervezés v. akciótervek készítése (erőforrások, ütemezés, a cél és a felelős meghatározása)

A SWOT-elemzés során vagy azt követően megfogalmazódnak olyan célok, amelyekhez akcióterveket  fogalmazhatunk meg. Ezek egy része beépülhet a stratégiába, másokat eltesszük távlatilag megvalósítandó projektnek.

Figyelem a tervezett dolgok megvalósítására (ez már nem a tervezés!); visszacsatolás (hogyan állunk a tervek megvalósításában?)

  • A folyamatkontrolling azt vizsgálja, hogy az adott folyamat végrehajtása során elértünk-e a mérföldköveket, elértük-e a korábban meghatározott részcélokat?
  • Minőségirányítás: az a rutin, amely a folyamatok és a projektek számára keretet ad, a résztvevők és érdekeltek számára átláthatóvá teszi őket.

A visszacsatolás lépései

  • teljesítménytényezők meghatározása (pl. látogatottság, piaclefedés, kölcsönzésszám stb.)
  • teljesítménymutatók meghatározása (a tényezőn belül mely értékek a megfelelők, pl.: a napi 15 kölcsönzés elfogadható, kiváló, gyatra? stb.
  • teljesítményértékelés (a mért értékek összevetése a tervekkel — a környezeti tényezők figyelembe vételével)

Nemzetközi (általános) trendek

  • az intézmény sikerességét az határozza meg, hogy célcsoportja mennyire sikeres (pl. az iskolai könyvtár akkor jó, ha a diákok egyre eredményesebbek közösségi és intellektuális tekintetben)
  • elmosódó határok a hagyományos könyvtári és az új, közösségi tevékenységek között
  • kisebb költségvetés ellenére folyamatosan fejlesztett szolgáltatás
  • szakosodás, kiszervezés (csak azok a tevékenységek maradnak a könyvtári szervezetben, amelyeket nem tud más szolgáltató hatékonyabban elvégezni)
  • csökkenő helyben lévő fizikai állomány, gyorsan növekvő közös elektronikus tartalom; erősebb figyelem a használói igényekre
  • a visszakereső rendszer felülete egyszerűsödik, tartalma összetettebbé válik: sokféle különböző forrásban keres egyszerre (pl. saját könyvek, konzorciumban beszerzett folyóiratok, webes adatbázisok stb.)

Közkönyvtárak

  • közösségi tér, melynek csak egyik, arányaiban csökkenő eleme a könyvolvasás és kölcsönzés
  • közös kínálat “idegen” szolgáltatásokkal (kávézó, játékbolt, kocsma, önkormányzati iroda stb.)
  • befogadáskultúra: a különböző társadalmi csoportok (szegények, menekültek, idősek és más, peremre kerültek) közötti kapcsolatok erősítése
  • megerősített marketing; könyvesbolt-jellegű belső kialakítás (pl. shop-koncepció)
  • hálózatosodás (egy fenntartó – sok könyvtárral)
  • konzorciumi elektronikus szolgáltatások (pl. országos licenc hangzóanyagokra)
  • erősödő versenytársak (pl. keresőgépek, e-kiadók, kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások erősödése)

Példák legjobb közkönyvtári gyakorlatokra

Példák legjobb gyerek- ifjúsági és iskolai könyvtári gyakorlatokra

 

Szakkönyvtárak

  • beépített könyvtárosság (a könyvtáros a könyvtári téren kívül lép kapcsolatba a használókkal, pl. beépül kutatói csoportokba, kutatási és publikációs tanácsadóvá válik)
  • radikális elektronizálódás, fizikai állomány drasztikus csökkenése (főleg a műszaki tudományok területén)
  • konkurensek / partnerek: elektronikus információszolgáltatók
  • közös virtuális információszolgáltatások

Példák legjobb felsőoktatási / szakkönyvtári gyakorlatokra

 

 



Néhány vonatkozó olvasmány a tervezésről e honlapról:

Tervezés (könyvfejezet) Menedzsment / Mikulás Gábor
A könyvtári munka értékelésének új módszere: a SWOT-analízis : Szemle

Legjobb gyakorlatok
a közkönyvtárakban
a szakkönyvtárakban

Hozzászólás