Sosem láttam nagy hasznát a specialistáknak. Hajlamosak azt mondani, hogy valamit miért nem lehet megcsinálni, noha a lényeg mindig az, hogy miként lehet semmiből valamit előállítani. (Masaru Ibuka, a Sony alapítója)
Fortune cookies : Management wit and wisdom from Fortune magazine / ed. by Allan Dentschman. - Random House : New York, 1993.

Zárva várt olvasók

Szerző: D. Kovács Ildikó. In: Figyelő (2010. júl. 29.) p. 23-25.

a cikk részletei:

… Mikulás Gábor, a GM Consulting vezetője szerint a felhasználói szempontoknak megfelelő rendelkezésre állást segítheti a virtuális területen való elérés. „Norvégiában a digitális kötelespéldány már gyakorlat: nemcsak papíron, hanem elektronikusan is megkapják a könyvtárak a legfrissebb kiadványokat, és a könyvtári rendszer nagy részét lefedő konzorcium szolgáltatja e virtuális dokumentumokat a felhasználóknak” –- hoz nemzetközi példát a könyvtáros végzettséggel is rendelkező szakember.

Az üzleti, felhasználó-központú megközelítés jegyében külföldön eközben már újabb szelek fújnak. Míg itthon arról folyik a vita, hogy az említett program keretében egy központi listáról válasszanak-e a könyvtárak vagy szabad kezet kaphatnak a döntésben, addig nyugaton számos intézményben már folyamatosan csökkentik a könyvállományt és csak azokat a köteteket tartják meg, amelyekre valóban van igény – azok körül viszont hírverést is csapnak. A holland közkönyvtárakban ezzel az eljárással a korábbi költségvetésnél maradva 30 százalékkal kisebb könyvállomány mellett is 35 százalékkal nőtt a használat. A megmaradó hányadot pedig „tálalják”, azaz úgy mutatják be, mintha egy elegáns könyvesboltban járnánk. Így például a könyv gerince helyett a címoldal néz az olvasó felé, és az azonos témájú könyvek és folyóiratok is egy helyre kerülnek. A vizuális megjelenítés is lényeges elem: egy témán belül adott esetben azonos színű (!) könyvek, újságok, dokumentumok kerülnek egymás mellé. S minthogy a közkönyvtár közösségi hely, így alapfelszereltség a Nintendo Wii és más játékszoftverek is.

Hozzászólás