Olvasni arany – A szövegértési gondok gazdasági hatásai
Szerző: Turai Julianna. Hetek, 8 (2009. ápr. 10.) 15
részlet a cikkből:
Egy átutalás, egy adóbevallás vagy egy önéletrajz elkészítése elképzelhetetlen megfelelő szintű olvasási és szövegértési ismeretek nélkül. Mindeközben a felnőtt magyar lakosság 80 százaléka az olvasási feladatokban a rosszul vagy a gyengén teljesítők közé tartozik.
„Amennyiben fenti módosítások bármelyikét igénybe kívánja venni, a szerződésmódosítás keretében az Önnel kötött finanszírozási szerződés Általános Szerződési Feltételek kamat- és árfolyam különbözet számítására vonatkozó rendelkezései a jelenleg hatályos Általános Szerződési Feltételekkel összhangban is változnak” – írja egyik levelében a Merkantil Bank. Egy ilyen mondat értelmezése még a magasan képzett ügyfelet is nehéz feladat elé állítja, nemhogy a szövegértési problémákkal küszködőt. Így nem csoda, hogy egyre több családban dőlnek be a hitelek, hiszen már akkor sem tudták teljesen világosan, hogy mit vállalnak, amikor aláírták a hitelszerződést. Mikulás Gábor információs és PR-tanácsadó szerint az ügyfelek írás-olvasásbeli hiányosságaival a szolgáltatók rendre visszaélnek. Az ügyintézések során egyre gyakoribb az írásra „kényszerítés”, ami sokakat elbizonytalanít, érdekérvényesítő képességük minimálisra csökken. Ráadásul a tapasztalatok szerint a fiatal felnőttek írásbeli képességei életkoruk előrehaladtával egyre romlanak.
„Az olvasási képességek hiánya súlyos egyéni és nemzetgazdasági károkkal jár. Az alacsony olvasási képességűek közül kerülnek ki a tartósan inaktívak, kétszer akkora eséllyel vesztik el a munkájukat, mint a közepesen vagy jól olvasók, illetve jellemzően ők a leginkább befolyásolhatók üzleti vagy politikai téren” – hívta fel a figyelmet a problémára Peter Schneck IBBY-elnök (International Board on Books for Young People) néhány évvel ezelőtt egy budapesti olvasáskongresszuson. Nem véletlenül: Magyarország az inaktívak számát tekintve az uniós élmezőnyben van. A funkcionális analfabetizmus az írás-olvasás-számolásnak mint alapképességeknek olyan alacsony szintjét jelenti, amely egyre kevésbé teszi lehetővé új információk feldolgozását, új tudás megszerzését, a személyközi kommunikációk működtetését.