Sosem láttam nagy hasznát a specialistáknak. Hajlamosak azt mondani, hogy valamit miért nem lehet megcsinálni, noha a lényeg mindig az, hogy miként lehet semmiből valamit előállítani. (Masaru Ibuka, a Sony alapítója)
Fortune cookies : Management wit and wisdom from Fortune magazine / ed. by Allan Dentschman. - Random House : New York, 1993.

Jobb félni, mint megijedni?

IT Business (2009. jan. 25.)

Kell-e félni az üzleti hírszerzéstől, mármint versenytársaink e tevékenységétől, vagy inkább attól kell tartani, hogy az információhiány dolgozik ellenünk?

A látókör tágítható

Az ismeretlen dolgoktól félünk inkább, s azt ezért gyakran igyekszünk korlátozni – sokszor indokolatlanul is. Feltehetően igaz az is, hogy aki többet tud, az megengedőbb, mert képes a lehetséges kockázatok kezelésére. Így kevésbé fél.
Ha azonban „jobb félni, mint megijedni”, akkor az üzleti hírszerzés hiányától érdemes tartani. Vagy általában: az elhanyagolt környezetfigyelés – environment scanning – következményeitől, attól, hogy csak a megszokott forrásokra figyelünk, mint a legtöbben. Az inspiráló, most még gyenge jeleket nem látjuk meg. S mások talán igen. Ám félelem helyett érdemes megelőzni a bajt. A látókör módszeresen tágítható, vagy önképzéssel, információszerző szakember alkalmazásával, a meglévő könyvtáros „turbósításával”, vagy külsősök, hírszerzők, infobrókerek szakértelmének bevonásával.
A versenyképesség leginkább a kevéssé lemásolható kulturális tőkében rejlik: alacsonyabb hatalmi távolság és csoportkollektivizmus, fejlettebb forrásmegosztás, jövőorientáció stb. Abban, hogy ugyanabban a környezetben, ugyanazokból a forrásokból ki-ki más gondolkodással és magatartással igyekszik értéket előállítani. Míg a konkurens beszállítói lis­tája viszonylag könnyen megszerezhető, szervezeti kultúrája alig másolható.
Hiába látom tehát, hogy kutatói jobban kombinálnak, csapatuk összetartóbb, vagy képesebbek a kockázatkezelésre, ezzel önmagában még nem tudom felruházni saját csapatomat.

Másik válaszadó: Ormosy Gábor László.

Hozzászólás