Hogyan szerezhet bizalmat az információszolgáltató?
2008. június. Nyomtatásban nem jelent meg.
A testre szabott információt szolgáltató szakember szolgáltatása bizalmi viszonyt feltételez. A nem testre szabott információszolgáltatásokkal – pl. sajtó, internetes tartalomszolgáltatás – ellentétben a reklámmódszerek nem működnek, sőt, bizalmatlanságot kelthet a rámenősség. Az ügyfelek ugyanis jellemzően olyan kérdésekben keresnek tanácsot, információt, mely gyakran önmagában is bizonyos diszkréciót igényel – legalábbis a versenytársak irányában. A pr (public relations) módszerei ugyanakkor – melyek a bizalomkeltés és -fenntartás eszközei – működnek. Az információbróker esetében a pr alapvetően a (potenciális) megrendelők köre felé irányul, de van értelme versenytársak és partnerek, vagy éppen információforrások felé irányulónak is.
1. Az ügyfelek felé irányuló pr célja: a saját kompetencia kommunikálása, azaz hogy képesek vagyunk a megrendelő szempontjainak és céljainak megfelelő tartalmú és formájú szolgáltatást, terméket kínálni. Eszközei:
- Mivel a célcsoport döntően nem tudja, mivel foglalkozik a független információs tanácsadó, magát a szakmai tevékenységet érdemes röviden és hatékonyan kommunikálni (ezt hívják liftes szövegnek is)
- A professzionális megjelenés kialakítása és fenntartása (vizuális arculati elemek: logó, név, névjegy, honlap, emailcím, doménnév, öltözködés stb.)
- Megjelenés az ügyfelek számára fontos elektronikus fórumokon (levelezőlisták, fórumok, blogok stb.)
- Saját elektronikus eszközök használata (blog, hírlevél ügyfelek számára)
- Megjelenés és előadás rendezvényeken, kapcsolatépítés ugyanezeken
- Szakcikkek írása, szereplés rádióban, tévében – a megrendelők által is figyelt orgánumokban
- A megrendelők „nyelvének” elsajátítása, felkészülés környezetükből
- Kapcsolattartás a projekt során, a feladat pontosítása, jelentés megállapodás szerint
- A termék összeállítása: az ügyfélelvárás szerinti minőség és forma biztosítása
- Kapcsolatfenntartás a projekt után, rendszeres – de tapintatos – jelenlét.
2. Az információforrások felé irányuló bizalomépítés (akiket az információs tanácsadó információszerzés céljából felkeres, általában nem tudják, hogy milyen szakma képviselője is hívja). A bizalomkeltő bemutatkozás és légkör nagyban segíti a válaszadást és növeli annak minőségét. Eszközei:
- Felkészülés, kivel fogunk beszélni (titulus, mit írt vagy adott elő korábban)
- Felkészülés, hogyan kérjük az információt
- A válaszadás elutasítási lehetőségének csökkentése, felkészülés a helyzet kezelésére (a megrendelő neve jellemzően nem adható ki)
- A szakzsargon ismerete
- A segítséget megköszönni
(Sikeres bizalom-kialakítás esetén előfordulhat, hogy információforrásunk később megrendelőnkké válik.)
3. Más információszolgáltatókkal kapcsolatban. Céljai: tudásszerzés, majdani projektek lehetséges partnereinek becserkészése, általános imázsformálás (a megrendelők hajlamosak kérdezősködni felőlünk). Eszközök:
- szakmai hírlevél készítése
- részvétel szakmai konferencián, publikálás
- szerepvállalás szakmai szervezetben. (Nem tudható, hogy ki mikor válik megrendelővé, partnerré vagy konkurenssé, az önbecsülés mellett ezért is hasznos a tisztelet és respekt.)
A témáról bővebben: a Magyar Információbrókerek Egyesületének (www.mibe.info) 8. konferenciáján – Pr az információszolgáltatásban.