Gondolatok a pénzszerzésről és a hatékonyságról
Könyvtári Figyelő (2007) 2 p. 311-316
A könyvtári gazdálkodás egyensúlyának megteremtése több módon érhető el. A források növekedését alapesetben a kiadások megugrása követi, az ellenkezőjét pedig költséglefaragások. Az utóbbi két évtizedben és a várható következőkben is inkább az utóbbi lehet a diskurzusok tárgya. Az egyensúly megteremtésének eszköztárát a szervezeti kultúra, és a döntéshozók tudásszintje, tapasztalatai egyaránt befolyásolják. Irene Wormell1 kedvenc példája szerint a harminc évvel ezelőtti dániai közkönyvtári megszorítások hatására sok könyvtáros a saját bér kitermelésével válaszolt — amiért is Dániában gyakorivá vált a könyvtáron belüli térítéses információszolgáltatás. Hazai köz- és szakkönyvtári tapasztalataim szerint a helyi vezetők döntései alapján hasonló helyzetben inkább a munkatársak juttatásainak elvonása (pl. nyelvpótlék) illetve a munkakörülmények rontása (pl. telefonhasználat korlátozása) volt gyakorlat — jellemzően a beosztottak szintjén. Ami a kontraszelekciót és a demoralizáltságot fokozta, egyúttal a könyvtárügy versenyképességét csökkentette, illetve csökkenti a mai napig.
Nem mindegy tehát, hogy az egyensúly többletforrás-bevonással vagy hatékonyság-növeléssel, vagy azok mely fajtájával teremtődik meg. Tekintsük át a lehetséges eszközöket (1. táblázat).
lehetséges bevétel, előnyök | nehézségek, árnyoldalak | |
1. Szponzorálás
|
– egyszeri / többszöri anyagi javak – származtatott imázs[2] |
– könyvtár figyelmét nem a használók felé fordítja – a támogató brandjének képviselete – a függetlenség kockára kerülhet – kevés tapasztalat benne – gyenge könyvtár-imázs (kevés hajlandóság a szponzorban) |
2. Mecenatúra[3]
|
– egyszeri / többszöri anyagi javak – gyámolításra szoruló intézmény-imázs – támogatásra érdemesség imázsa |
a könyvtár figyelmét nem a használók felé fordítja |
3. Lobbizás költségvetési pénzekért, pályázás
|
– a költségvetési bázis növekedése[4] – egyszeri pályázati pénz |
– a könyvtár figyelmét nem a használók felé fordítja – a pályázati pénz a tevékenység fenntartására nem elegendő – adott esetben imázsromboló összefonódások a pályázatok elbírálóival |
4. Térítéses szolgáltatások
|
– tudás- ügyfél- és pénztőke-növekedés – a szolgáltatások értéke növekszik a használók és fenntartók szemében |
– a fenntartó bevételarányosan csökkentheti a fenntartási összeget – a hozzá bevezetendő teljesítményértékelés belső feszültségeket eredményezhet – kevés tapasztalat benne |
5. Belső hatékonyság növelése
|
– szervezeti és tudástőke-növekedés – a feltárt belső pénzügyi források hasznosabb célra felhasználhatók – a fenntartó és a használók elismerését kiválthatja |
– belső, munkatársi ellenállást válthat ki, előjogokat sérthet – kevés tapasztalat benne – a fenntartó forráselvonását kiválthatja |
1. táblázat A gazdálkodási egyensúly megteremtésének főbb eszközei.
A táblázat lehetséges elemek oszlopában emlegetett tőkefajták rövid kifejtése indokolttá válhat. A szervezet piaci értékét a különböző tőkefajták összértéke adja. Szervezetek, cégek értékesítése esetén ezt vesztik alapul. Tehát a tőkefajták (2. táblázat):
tárgyiasuló (megfogható) tőke | pénzügyi tőke (pénz, épület, értékpapír, vagyontárgyak stb.) |
nem tárgyiasuló tőke | tudástőke (a munkatársak tudása és munkatapasztalata) |
szervezeti tőke (szervezeti kultúra, belső rutinok, szervezési gyakorlat) | |
ügyféltőke (a potenciális piacból megnyert hányad; imázs, ügyfélérték |
2. táblázat A tőkefajták2
A várható bevétel értékelése
Az első három esetben (szponzorálás, mecenatúra, lobbizás és pályázati pénzek) csak a pénzügyi tőkét növelik. A térítéses szolgáltatások és a belső hatékonyság növelése viszont a stratégiailag fontosabb, megfoghatatlan tőkeelemeket (tudás-, szervezeti és ügyféltőke) is gyarapítják.
A kiadások értékelése
Kérdés lehet, hogy a fent felsorolt eszközök közül melyikhez mekkora arányban forduljon a könyvtár. A mérlegeléshez érdemes átgondolni, hogy a remélt nyereség érdekében mekkora és milyen befektetésre (pénz, munka, idő stb.) van szükség. Nyilván azok kerülhetnek a fontossági sorrendben az élre, amelyek 100 forint bevételhez 30 és nem pl. 80 Ft befektetést kívánnak. Ám a könyvtári kontrolling, azaz a tervek megvalósításának menet közbeni pénzügyi és egyéb szempontú figyelemmel kísérése még jelentős fejlődés előtt áll.3 „A nonprofit szervezetek az üzleti szektorhoz képest túl sokat költenek a pénzszerzésre. Ráadásul ezt a költséget gyakran nem mérik, vagy alábecsülik (1/3-nyira). Kb. a bevétel 18%-át adják ki magáért a bevételszerzésért. Az üzleti szektorban ugyanakkor csak kb. 10%-ot.”4 A „kiadás” azonban lehet érték is; például a pályázati vagy jobb szolgáltatást eredményező tudás megszerzése is. Ha ez a tudás konvertálható, akkor lényegében szintén bevételt jelent. Például egy szponzor konzervgyárral való jó kapcsolat a szponzorálás, esetleg a lobbizás tekintetében használható fel, miközben aligha konvertálható a könyvtár lényegi, szolgáltató tevékenységére. A hatékonyságnövelés attitűdje ugyanakkor a munkaszervezésben és a tájékoztatásban egyaránt kívánatos.
Az eszközök ismételt áttekintése
Ad.1 Szponzorálás5 esetén az intézmény használóinak figyelmét bocsátja áruba6. Hogy e figyelem minősége felkeltse a lehetséges szponzor figyelmét, kellő szinten feltárandó és megismerendő a célcsoport7. Pl. a motoros könyvek kölcsönzői feltehetően érdeklődnek a motoros szakbolt kínálata után is. Ám egyelőre nincsenek, vagy nem ismertek a könyvtárhasználók fogyasztási szokásait feltáró részletes mérések. A szponzorok emellett hagyományosan a látványos sportok támogatását kedvelik8, mert azok nagy és fogyasztásra hajlamos célcsoport figyelmét ragadják meg. Idehaza még kevéssé figyelnek a kisebb, de jól behatárolható közösségekre (pl. a felsővárosi óvodások szülei, vagy gyümölcstermelők). Másik oldalról: a könyvtár is egyelőre csak kivételes esetekben használja ki a kölcsönzési statisztikában rejlő használói adatokat9. A könyvtárak használói táborával kapcsolatban egymásnak ellentmondó vélekedések is vannak, ami szintén elbizonytalanítja a támogatókat.
Ad.2 A mecenatúra kultúrája még kevésbé elterjedt idehaza, mint a szponzorálás. E tevékenység kiváltása leginkább a mecénás oldaláról történik. Az utóbbi időben a vállalati felelősségvállalás (CSR, corporate social responsibility) iránti figyelem azonban élénkülni látszik idehaza is.
Ad.3 A költségvetési pénzekért való lobbizás hagyományosan népszerű a hatalomkultúrában, de igazán eredményesen kevés könyvtár műveli. Megítélése irigységet és ellenszenvet egyaránt kivált — szakmán belül és kívül egyaránt. A pályázati pénzekért folyó harc az utóbbi évtizedben megteremtette a könyvtári pályázatírói ismeret-halmazt — ami azonban tágabb összefüggésben fokozza az állami emlőkön lógást — ahogyan azt egy gazdasági napilap fogalmazta. A költségvetési megszorítások csökkentették a lobbizás mozgásterét, és az is, hogy a kormányzaton belül egyre gyakrabban kerül szóba az állami szerepvállalás csökkentése, a racionálisabb gazdálkodás elvárása. A lobbizási tevékenység hazai körvonalazatlansága és a pártállami beidegződések nemritkán gyanússá teszik a szakmai és tágabb környezetben a pénzosztó szervek munkatársaival való szorosabb kapcsolatokat, vagy akár személyi egyezéseket, a pályázatok kiírásának adott érdekcsoportok szempontjainak megfelelő artikulálásával kapcsolatban.
Lehet, hogy a polgárosodás előrehaladottabb szakaszában hátrébb sorolódik a költségvetési pénzek megszerzéséért való közvetlen törekvés: „Egy könyvtárigazgatónak, -vezetőnek, választott hivatalnoknak és bizottsági tagnak sem szabad hinnie azt, hogy a könyvtáraknak megkérdőjelezhetetlen joguk van a közpénzekre. Lehet, hogy ez így volt az amerikai és kanadai történelem korábbi századában, de ez már a múlt.”10 (Mindez nem jelenti, hogy a könyvtár ne kapjon költségvetési pénzeket, azt viszont igen, hogy azok ne automatizmusként, hanem a használók által tapasztalt teljesítménytől és potenciáltól függenek.) A könyvtáraknak kevesebb pénzből többet kell nyújtaniuk.11
Ad.4 A térítéses szolgáltatások12 bevezetése iránti érdeklődés a kilencvenes évek közepétől csökken a hazai könyvtárakban13, pedig időközben megtörtént a kötelezően ingyen nyújtandó alapszolgáltatások meghatározása is. Vonatkozó felmérés híján csak feltételezhető, hogy emögött
- a piacképes szolgáltatások hiánya,
- a gyorsabban aktivizálódó versenytársak,
- a szükséges szakmai ismeretek hiánya és
- a szervezeti kultúrából adódó tartózkodás áll.
A térítéses szolgáltatások kiépítése azonban megteremthetné a használói elégedettségen alapuló(!) szakmai büszkeséget14, növelve a szakmai önállóságot.15 / [ref.] Simon András. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 43 (1996) 4-5 p. 193-195. Eredeti: Three years experience with fee-based services in corporate library / P. Ratliff, T. J. Weeks. In: Special Libraries 86 (1995) 1 p. 21-27]. A szolgáltatások bevezetése mellett sok érv szól, de indítás előtt érdemes áttekinteni a buktatókat is.16. In: Könyvtári Figyelő 41 (1996) 4 p. 750-751. Forrás: Revista Espaňola de Documentación Científica 19 (1996) 1 p. 50-58; Mit ili real’nost? / Tat’ana Vladislavovna Ivanova. In: Biblioteka. (2002) 9 p. 24-25. Ref.: Mítosz vagy realitás? A térítéses szolgáltatásokról / ref.: Hangodi Á. In: Könyvtári Figyelő (2003) 3]
Ad.5 A belső (könyvtáron vagy könyvtári rendszeren belüli) hatékonyság (a kimeneti értékek és a bemeneti források hányadosa) növelésének célja az ugyanannyi forrásból több érték, vagy azonos érték előállítása kevesebb ráfordítással. (Értéknek tekinthetjük pl. a használói szempontból eredményes tájékoztatói ügyfélkontaktot, a könyvtári blogba tett olvasói megjegyzések, vagy éppen a kölcsönzések számát — a növekvő megfoghatatlan tőkevagyont.) A hatékonyságnövelés terjedését nehezíti a hazai könyvtárakban elterjedt vélekedés, mely szerint
- nem lehet mérni a könyvtári teljesítményt (ez már visszaszorulóban van) — pedig amit nem tudsz mérni, azt nem tudod menedzselni
- nem lehet tovább növelni a hatékonyságot, csökkenteni a párhuzamos szolgáltatásokat stb. (ez még erősen tartja magát
- a hazai minőségirányítási erőfeszítések eredményei sem a használókat, sem a fenntartókat nem győzték meg (vö.: használószám-csökkenés17 és költségvetési restrikciók)
az önellátás fontosságában való hit (még nagyon tartja magát18; a munka racionalizálása ugyanis kiválthatja a kiszervezést is, melynek eredményes végrehajtásához hiányzik a szakértelem.
A hatékonyságnövelés a restrikciótól való félelem miatt ritka téma a szakmán belül. Pedig a hatékonyságnövelésnek és a minőségirányításnak van elérhető jó gyakorlata 19/?07/046*58251″ target=”_blank”>Többet, jobban, kevesebbért. Minőségfejlesztési program egy nagyvárosi könyvtári hálózatban / ref.: Hegyközi I. In: Könyvtári Figyelő (2007) 1]. Kitapintható továbbá a továbbélő mennyiségi szemlélet (a karcsú, izmos szervezet ellenében), mely szorosan összefügghet a nagyobb egzisztenciális biztonság iránti vággyal.20.
A felsorolt és röviden elemzett módszerek közül feltehetően egy több elemet tartalmazó kosarat érdemes létrehozni. A könyvtárak hosszabb távú versenyképességét is a teljesítményorientáció, a bizonytalanságkerülés, a jövőorientáció optimálisan magasabb szintje, a hatalomorientáltságnak és a csoportkollektivizmusnak a visszaszorulása segíti elő21. Ezt figyelembe véve a térítéses szolgáltatások fejlesztése és a belső hatékonyság növelése minden bizonnyal nagyobb előnyt biztosít.
- Hazai kiadású könyve: Térítéses információ szolgáltatás : a siker titka / Irene Wormell. – Budapest : Informatikai és Könyvtári Szövetség, 1998. – 134 p. Ismertetése. ↩
- vö.: Szervezetek új gazdaságtana: a menedzselt tudás / Karl Erik Sveiby. – Budapest : KJK-KERSZÖV, 2001 ↩
- A könyvtári ráfordítás és a hozam közötti összefüggést vizsgáló cikk pl.: Haszon, nyereség és hozam a könyvtárban / Mikulás Gábor. In: Könyv Könyvtár Könyvtáros 16 (2007) p. 16-23. ↩
- Nonprofits and the $100 billion opportunity / Bill Bradley, Paul Jansen, Les Silverman. In: Harvard Business School Working Knowledge Jun. 16, 2003 ↩
- Szponzorálásról bővebben pl.: A szponzorálás, mint lehetőség – szempontok mindkét oldalról / Mikulás Gábor. In: Könyv Könyvtár Könyvtáros 11 (2002) 5 p. 20-25 ↩
- Pl.: Selling your message without selling out / Vincent Macdonald. In: Public Library Journal 15 (2000) 3 p. 79-82. Referálva: Hogyan nyerhetünk meg egy vállalatot könyvtárunk támogatására : Suffolk-i sikertörténet / ref. Fazokas E. ↩
- Pl.: Forrásteremtés másként / Hinsenkampné Fehér Mária. In: Magyar Távközlés (1999) 10 p. 53-57 ↩
- vö. pl.: Szponzorálás az építőiparban : sport az élen / Mikulás Gábor. In: Szponzorlap, 1999 ↩
- ‘ Az ügyfél nem fél ügy’ : szakdolgozat / Nagy Nikolett. ELTE BTK, 2007; The bibliomining process: data warehousing and data mining for library decision making / Scott Nicholson. In: Information Technology for Libraries (2003) December p. 146-151. Referálva: Adatbányászat a könyvtárban / ref.: Mikulás G. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás (2004) 12. p. 564-565 ↩
- Getting beyond the pain: understanding and dealing with declining library funding / Glen E. Holt. In: The Bottom Line: Managing Library Finances 18 (2005) 4 p. 185 – 190 Az amerikai könyvtáros egyesület (ALA) nem is tekinti céljának a könyvtártámogatásokért való országos lobbizást: a fenntartók használói elégedettségen keresztüli meggyőzését szorgalmazzák(!)[14. Ld. Holt, 2005 ↩
- Libraries and the decline of public purposes / John Buschman. In: Public Library Quarterly 24 (2005) 1 p. 1-12 ↩
- Ld. pl.: Entrepreneurs in the public library: reinventing an institution / Edvin S. Clay, Patricia C. Bangs. In: Library Trends 48 (2000) 3 p. 606-618. Referálva: Vállalkozás a közkönyvtárban: egy intézmény újra-felfedezése / ref. Papp I. In: Könyvtári Figyelő 11 (2001) 1 p. 186-187 ↩
- Hogyan tovább? Üzleti információszolgáltatás magyarországi könyvtárakban / Kiszl Péter. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 51 (2004) p. 371-78 ↩
- Ha a könyvtárban pénzért adnak üzleti szolgáltatásokat, jól kezdenek el dolgozni a munkatársak, büszkék a használói elégedettséget egyértelműen jelző pénzkitermelésre, és az egész könyvtári szolgáltatás színvonala emelkedik. Ld.: Entrepreneurial library management / Maurice B. Line. Elhangzott Maurice Line 1990. november 7-ei előadásán az Országos Széchényi Könyvtárban ↩
- Egy vállalati könyvtár hároméves tapasztalata a térítéses szolgáltatásokkal : [referátum ↩
- Ld. pl.: i. m. Wormell, 1998; Országos Széchényi Könyvtár: megoldandó feladatok és intézkedési javaslatok / Maurice B. Line. In: OSZK Híradó 39 (1996) 9-10 p. 16-33; Törekedjen-e profitra a nonprofit? / William Foster, Jeffery Bradach. In: Harvard Businessmanager (2005. június) p. 16-25; Térítéses könyvtári szolgáltatások: trendek az Egyesült Királyságban / [ref. Mohor J. ↩
- Szakemberek helyett gépek? : Változási tendenciák a könyvtárhasználati szokásokban / Nagy Attila. In: Könyvtári Figyelő 52 (2006) 4 p. 457-467 ↩
- Lehetőség-e a kiszervezés a magyar megyei könyvtárak számára? Mikulás Gábor, Köntös Nelli. In: Vezetéstudomány 38 (2007) 2 p. 48-52) ↩
- Kivétel pl.: Több milliós könyvtári hatékonyságnövelés Nagykanizsán In: KIT Hírlevél, 2004/8., vagy Számítógépes kölcsönzési rendszer az Év könyvtárában. In: Népszabadság (2003. okt. 9.) ; Do more, better for less / Shaunessy Everett. In: Library Journal 131 (2006) 15 p. 28-31 Referálva: A hatékonyságról és a költségvetésről / Mikulás Gábor. In: Könyvtári Levelező/lap 5 (1993) 8 p. 3-4 ↩
- vö.: Kultúra és gazda(g)ság — A gazdasági fejlődés és fejlettség és a GLOBE kultúraváltozóinak összefüggései / Bakacsi Gyula. In: Vezetéstudomány 38 (2007) Különszám p. 35-45 ↩