Branson: ha egy épületben 50-70 embernél többen dolgoznak, elvesztik identitástudatukat.
Kiváló vezetők : rövidítve. In: Korszerű Vezetés 29 (1997) 3 p. 48-56.

Ássunk mélyre! – Rejtett tartalmak feltárása szövegből

Szerző: D. Árvay Anett
BOSS Magazin, 2004. okt., p. 14-16

A szerző engedélyével közölve

„Ezzel a levéllel bizalmas információkat kap kézhez, amely bizonyítja, hogy az Ön részvételi lehetősége a 18. nyereményjátékon 100 százalékosan jóváhagyott.[…] Nagyon sok szempontot vettünk figyelembe a lehetséges résztvevők összeállításakor, és úgy ítéltük meg, hogy Önnek mindenképpen köztük a helye. […] Az előfizetéssel egy évre előre biztosítja magának a kellemes kikapcsolódást és a felhőtlen szórakozást, miközben olyan érdekességeket ismerhet meg, amely akár az Ön életét is megváltoztathatják.
NEM válaszával viszont kizárja magát az 5 000 000 Ft értékű autó sorsolásából, lemond a kedves meglepetés-ajándékról és nem utolsósorban a világ legolvasottabb magazinjáról.”

Ismét egy soha vissza nem térő alkalom kínálkozik, nagy nyereménnyel. A Reader’s Digest kiadó személyre szóló reklámlevele mindent bevet, hogy meggyőzze az olvasót, nem lehet kihagyni ezt a lehetőséget. De mitől is érezzük olyan erőteljesnek és hatásosnak a levelet? Első olvasásra sokaknak talán fel sem tűnik, de ha a szöveg mélyére nézünk rögtön kiderül, hogy a szöveg hibásan érvelt, megalapozatlan reményt ébresztett az olvasóban a nyeremény és az újság iránt, és hamisan állította be a helyzetet, hiszen mitől is lenne bizalmas egy több száz vagy ezer példányban szétküldött reklámlevél. A nagy nyeremény lehetősége, és az ajándék elhomályosítja a tényt, hogy ezreket kell befizetnünk az újságért…

Az írás folytatása, frissített változata a Magyar Információbrókerek Egyesülete által 2006-ban kiadott Információból üzleti érték c. könyvben olvasható.

Hozzászólás