Minél óvatosabb a csípés, annál jobban hat.
Maurice’s management maxims / Mauriuce B. Line. In: Library Management 20 (1999) 1

Human Quality Management tanagyag

Szent István Egyetem, Gödöllő; 2011.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Vezetéstudományi Tanszék
Érvényes a 2003/2004. tanévtől
Tantárgyfelelős: Dr. Vekerdy Ida
Előadó: Mikulás Gábor


Ezen az oldalon a tantárggyal kapcsolatos előadások, szükséges segédanyagok érhetők el.

Az előadások ppt-fájljait megnézheti, letöltheti, ha a rubrikákba beírja a jelszót, és az OK-ra kattint. A letöltéshez gépének engedélyeznie kell a javascripteket.

 

A kurzus vázlata

I. Szervezeti célok
0. Bevezetés, 1. Minőségfogalom és -koncepció, 2. Szervezeti célok
A letöltéshez írja be a jelszót!

kirajzolas(1);

II. A dolgozói minőség
1. A belső értéklánc kérdései, 2. Változás- és tudásmenedzsment, 3. Belsõ pr, 4. 2.0 és HR
A letöltéshez írja be a jelszót!

kirajzolas(2);

III. Minőségtervezés és –irányítás
1. Kontrolling és HRA, 2. IAM, 3. BSC – és minőségcélok
A letöltéshez írja be a jelszót!

kirajzolas(3);

IV. A minőségirányítási rendszerek alkalmazása
1. TQM, 2. Az ISO 9000-es szabványok és a bevezetés lépcsői
A letöltéshez írja be a jelszót!

kirajzolas(4);

A leadandó anyag vázlata

Tanulás közben folyamatosan gondoljon arra, hogy az anyag egyes részeinek milyen analógiái vannak saját életében, tapasztalatai között, akár gyereknevelésben, akár munkahelyén vagy más felállásban. A vizsgán a saját példák felettébb kívánatosak.


Vizsgatételek

1. A Sonera példája a minőségügyben
2. Szervezeti célok és humánminőség
3. A minőség fajtái a szervezetben
4. A TQM (elvei és eszközei)
5. Az ISO9000-es szabvány szerkezete
6. Az ISO9000-es szabvány humánvonatkozásai
7. A minőségirányítás szervezeti fogadtatása
8. A dolgozói minőség függvényei
9. Az emberi erőforrás számvitelének alapjai
10. Megfoghatatlan értékek figyelemmel kísérése
11. Tudásmenedzsment-szempontok és eszközök
12. A belső pr és eszközei
13. Dolgozói minőség és kontrolling
14. Minőség-szempontok a HR-ben
15. Szervezeti kultúra és a HR kapcsolata
16. 2.0 és minőség a HR-ben


A 2009. évi vizsga néhány kérdése

  • Állítson elő szervezeti tőkéből ügyféltőkét (példával)
  • Mire használja a Scatter-diagramot?
  • Hogy “néz ki” a “minőségi” munkatárs?
  • Különbségek az ISO9000-es szabványok és a TQM között
  • Hogyan kezdené el a QM vezetőjeként az első minőségirányítási értekezletet?
  • Tőkefajták — felsorolás és példa
  • Mire használja az Ishikawa-diagramot?
  • A kecskeméti járdaszegélyek története az utóbbi 20 évben
  • Mennyi nemmegfelelőséget gyűjtenek össze évente az élenjáró vállalatok?
  • Hogyan / mire használná a minőségirányítási rendszert egy bölcsődében / csavargyárban?
  • Ebben a felállásban (vizsga) ki a szolgáltató?
  • Milyen közös témái lehetnek a HR-esnek a gazdasági / stratégiai / marketing / pr. stb. vezetővel?

 


Néhány javasolt irodalom (26 tétel)

Antilla, 2003 Az ISO 9000:2000-es szabványok innovatív alkalmazása 1., 2. [A Sonera példája] / Juhani Antilla. In: Minőségügyi hírlevél 2 (2003. ápr. 8., ápr. 7.) 15, 16

Baker, 2009 Data Mining Moves to Human Resources : Using sophisticated mathematics, HR departments are learning new ways to determine the value of each employee / Stephen Baker. In: Business Week (March 12, 2009)
Ref.: Mutasd az emailed, megmondom, kirúgnak-e. In: HVG (2009. márc. 16.)

Borbély, 2003 Terézanyu kálváriája a munkaerõpiacon / Borbély Tibor. In: FigyelőNet (2003. ápr. 15.)

Buda, 2003 Új mérleg és eredményszámítás felé? : az immateriális javak értékelése / Buda Szabolcs. In: Menedzsmentfórum, Kontrolling (2003. szept. 4.)

Carpon, 1996 Megújul-e az “emberi erőforrások számvitele”? : tömörítve. In: Korszerű Vezetés 28 (1996) 10 p. 49-56. Eredeti: Vers un renouveau de la comptabilité ressources humaines / M. Carpon. In: Revue Française de Geston (1995) 106 p. 46-54

Fairbrain, 2003 ISO9000 and organisational culture / B. Fairbrain.

FigyelõNet, 2003 Kis- és középvállalatok – hogyan gazdálkodnak az emberrel? In: FigyelőNet, 2003. aug. 12.

Gebauer, 2003 Information systems on human capital in service sector organisations / Michael Gebauer. In: New Library World 104 (2003) p. 33-41

Jobpilot, 2004 Olcsóbb a fizetésemelés, mint a fluktuáció / Jobpilot. In: Menedzsmentfórum (2004. okt. 6.)

HVG, 2006 Mivel irritálják a közalkalmazottak leginkább a többieket? In: HVG Online (2006. jún. 21.)

Karoliny, 1995 A minőség-érem harmadik oldala, avagy a “lágy” elem kemény és komoly követelményei / Karoliny Mártonné. In: Vezetéstudomány 26 (1995) 11 p. 34-41

Laáb, 1994 A humán tőke értéke és számbavétele / Laáb Ágnes. In: Vezetéstudomány 25 (1994) 12 p. 35-40

Lakatos, 2005 Az emberi tőke : Az önismeret gazdaságtana / Lakatos Gyula. – Budapest : Balassi, 2005. – 315 p.

Lengyel, 2001 (az intellektuális tőke szerepéről ír) Balanced Scorecard : a huszonegyedik század vezetési szabványa? / Lengyel Csaba. In: Kontrolling 1 (2001) 1 p. 7-11(elektronikusan más címen jelent meg!)

Levine–Toffel, 2008 Quality management and job quality: How the ISO 9001 standard for quality management systems affects employees and employers / David I. Levinem, Michael W. Toffel In: Harvard Business School Working Knowledge (December 11, 2008)

Line, 1992 Hogyan keserítsük meg beosztottaink életét? — Rövid útmutató a demotivációhoz / Maurice B. Line. In: Korszerű Vezetés 25 (1993) 7 p. 36-39

McKenna, 1998 Emberi erőforrás menedzsment / Eugene McKenna, Nick Beech. – Budapest : Panem, 1998. – 254 p. – (Egyszerűbben)

Menedzsmentfórum, 2003 Fluktuációs költségek. In: Menedzsmentfórum, 2003. márc. 25.

Nemeskéri, 2004 Humánpolitikai súlyponti területek a minőség fejlesztésében / Nemeskéri Gyula. In: Menedzsmentfórum (2004. május 11.)

Németh, 2010 Kaizen, a költségcsökkentés hatékony eszköze / Németh Balázs. In: Menedzsmentfórum (2010. márc. 6.)

Rees-Doran, 2001 Employee selection in a total quality management context: taking a hard look at a soft issue / Christopher J. Rees, Ed Doran. In: Total Quality Management 12 (2001) 7-8 p. 855-860

Sveiby, 2001 Szervezetek új gazdasága: a menedzselt tudás / Karl Erik Sveiby. – Budapest : KJK–Kerszöv, 2001. – 291 p.

Robbins, 2003 Inspiring the jaded employee / Stever Robbins. In: Harvard Business School Working Knowledge Nov. 17, 2003

Sasser—Heskett, 2003 How your employees and customers drive a new value profit chain / W. Earl Sasser, James L. Heskett. [interjú] In: Harvard Business School Working Knowledge Mar 31, 2003

Seddon, 2003 Tíz szempont, amely az ISO 9000 ellen szól / Tar József összefogl. In: Menedzsmentfórum: 2003-10-30

Z. Karvalics 2006 Az agyelrablásról másképp – információtörténeti és tudásmenedzsment megfontolások / Z. Karvalics László. In: Alma Mater sorozat az információ- és tudásfolyamatokról 10. – BME GTK Információs és Tudásmenedzsment Tanszék, 6 (2006) 1 322 p.


Ajánlott versek

Hozzászólás