Mitől olvasnak a finnek, a magyarok mitől nem?
Szerző: Steklács János, tanszékvezető, Kecskeméti Főiskola
Magyar Hírlap (2004, febr. 14-15.) p. 23
Leadott változat; a szerző engedélyével közölve
Hogy Magyarország átlagon aluli teljesítményt mutatott a PISA 2000 felmérés mindhárom szegmensében (szövegértés, matematika és természettudományok), az önmagában még nem nagy baj. A kérdés inkább az, hogy sikerül-e magunkhoz és másokhoz képes is javulást elérni. Éppen ezért nem érdektelen tanulmányozni a sikeres teljesítők módszereit.
A Nemzetközi Olvasástársaság (IRA) a közelmúltban tartotta a Kréta szigetén az európai nemzeti olvasástársaságok vezetőinek találkozóját, ahol a legnagyobb érdeklődés Paula Malin beszámolóját kísérte: a PISA finn sikerének okait részletezte a Finn Olvasástársaság (FinRA) 13 pontja által. Az előadó ebben foglalta össze a szövegértésben elért kitűnő eredmények legfontosabb okait (a pontokat ld. a keretben).
Néhány ok, amiért a finnek olyan jók a szövegértésben
- A finn iskolák egymáshoz hasonló színvonalúak, nincsenek gyenge iskolák.
- Az iskolák működésében és mindennapi életükben is minimálisak a különbségek.
- 15 éves korukig a diákok ugyanabba az iskolába járnak, csak ezután választanak másik oktatási intézményt.
- Nagy az érdeklődés az olvasás iránt, különösen a lányok között. A fiatalok rendszeresen olvasnak újságokat, amelyekre a legtöbb családban előfizetnek. Csak a legkisebbeknek szóló televíziós programokat szinkronizálják, a többi feliratos.
- A gyenge olvasó gyerekekre fokozattan ügyelnek, nem hagyják lemaradni őket az iskolákban.
- A speciális oktatás nagyon hatékony. Az elsőtől a kilencedik osztályig gyerekek minden iskolában részesülhetnek speciális oktatásban az írás, olvasás, kiejtési és nyelvi problémák területén. Az angolt és a matematikát kis csoportokban vagy egyedül is tanulhatják. Ha szükséges, néhány diáknak olyan egyénre szabott tantervet készítenek akár több tárgyból is, amely a tanulókat saját képességükhöz igazodva fejleszti.
- A számítógép ésszerű használatával javul a fiúk olvasási képessége (nem pedig romlik).
- A könyvtári hálózat (akár könyvtárbusz is) hatékonyan működik, ezek használatára az iskolában felkészítik a diákokat.
- Minden nap ingyenes meleg ételt kapnak a gyerekek az iskolákban.
- A gyerekek fejlődését a terhességtől kezdve iskolába kerülésükig több szempontból is figyelemmel kísérik, így korán felfedezik az olvasási nehézségekre utaló figyelmeztető jeleket.
- Betegség vagy különböző vizsgálatok esetén iskolai védőnő áll rendelkezésre (pl. szemvizsgálat). Térítésmentes orvosi vizsgálatokat évente legalább háromszor tartanak.
- Az iskolapszichológus szintén térítésmentesen áll a gyerekek rendelkezésére.
- A gyerekek képességeit ötéves korukban vizsgálják, szükség esetén az iskola megkezdése előtt is ingyenes speciális fejlesztési programot kínálnak számukra.
Először az iskolák homogenitásának kérdésén érdemes elgondolkozni. A PISA-hoz hasonló hazai felmérések adták tudtunkra a kilencvenes évek elején, hogy a településtípusok nagyban befolyásolják az olvasás megértésében az eredményt: a budapesti gyerekek évről évre jobb, a kistelepüléseken élők pedig egyre gyengébb eredményeket nyújtanak, miközben az egész országban romlott a helyzet e téren. Szerencsére a romlás a múlt évtized második felére tompulni látszott.
A magyar közoktatás elmúlt másfél évtizede számos bizonytalanságot okozott a szülőkben és gyerekekben egyaránt a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok tekintetében. A finn állásfoglalás harmadik pontja, mely fontosnak tartja, hogy a gyerekek hosszú ideig egy iskolába járjanak, ezért lehet tanulságos. A magyar iskolarendszert tekintve az is problematikus, hogy a felső tagozatba lépő gyerekekkel szemben támasztott követelményei a tanulás szempontjából radikálisan (és véleményem szerint indokolatlanul) megváltoznak. Az olvasás-íráspedagógia megszűnik az ötödik osztálytól, és ezzel együtt természetesen a szövegértés tanítása is.
Az olvasás iránti érdeklődés szintje nemzeti sajátosság (Európában északabbra többet, délebbre többnyire kevesebbet olvasnak), ám a háttérben óriási szerepe van az anyanyelvi nevelés célrendszerének, gyakorlatának. Hiszen ha az iskoláskorban a gyerekek a betűvilágot érdekes, szórakoztató, élményt nyújtó világként ismerik meg, azaz pozitív benyomás éri őket róla, természetes, hogy sokkal inkább válnak olvasóvá, mint ellenkező esetben. A családi háttér döntő fontosságát pedig szinte minden szakirodalom hangsúlyozza. Például: az olvasás, mint gyakran látott szülői tevékenység, vagy az otthon lévő könyvek nagyobb száma.
Tanulságos a televíziós programok, elsősorban a filmek feliratozására vonatkozó megjegyzés. E tekintetben sajnos nálunk szinte kizárólag csak szinkronizált filmek jelennek meg a képernyőn. A feliratozás tökéletes olvasásfejlesztő program lehetne, hiszen a néző motiváltsága és a gyors váltások miatt az olvasásértés mellett kitűnően fejleszti az olvasás tempóját is –, az idegen nyelvek tanulásáról már nem is beszélve. Hasonló lehetőség rejlik a felirattal nézhető DVD-filmek elterjedésében, napjainkban és a közeljövőben.
A PISA-sikerek egyik legfontosabb titka a gondoskodásban, törődésben és figyelemben rejlik. Látható, hogy a finnek nagyon komolyan veszik, hogy mindent megtegyenek azokért a gyerekekért, akik bármilyen nehézséggel küzdenek az olvasás és írás területén. Szintén figyelemre méltó, hogy a gyerekek fejlesztését, majdani sikerességének kovácsolását az iskola több más profilú szervezettel, intézménnyel együttműködve végzi. A siker tehát nemcsak a pedagóguson, hanem a fejlesztőpedagóguson, a pszichológuson, a védőnőn, az ingyenes étkezésre voksoló önkormányzati képviselőkön is múlik, akik a gyermek fejlődését mindannyian megtérülő befektetésnek tekintik.
Paradoxon, hogy a felsoroltak közül éppen azok a tényezők hiányoznak az okok közül, amelyek a hazai olvasáspedagógiai szakirodalom érdeklődésének homlokterében állnak, nevezetesen, az olvasástanítási módszerek hatékonysága, a pedagógusképzés rendszere vagy az anyanyelvi nevelés szemléleti problémái. A sikeresség titka tehát a finn kollégák szerint azokban a háttértényezőkben rejlik, amelyek első látásra talán mellékesnek tűnnek az olvasás-írás képességének szempontjából. Tudnunk kell azonban, hogy a finnek által is említett szempontoknak a kardinális jelentőségét már korábbi felmérések is igazolták, tehát a nem döntő tényezőkről folyó „szakmai” viták jó eséllyel mutatói a tehetetlenségnek.
A felsorakoztatott okok között olvasva elsőként egy átgondolt és — az eredmények szerint — kitűnően működtetett, gondoskodó iskolarendszert ismerhetünk meg Finnországban, amely a központba a gyerekek szükségleteit és igényeit állítja. Az oktatási rendszer szorosan együttműködik a szociális rendszerrel és az egészségüggyel is. Érdemes eltűnődni saját lehetőségeinkről, s megengedni magunknak, hogy az eredményesebbektől tanuljunk; értsünk a szövegből! (További információ: www.jyu.fi/ktl/pisa/publication1.pdf )