Jazz-zenekar-modell: a zene harmonikus és együtthangzó, de minden zenész improvizálhat szólót is.
Kiváló vezetők : rövidítve. In: Korszerű Vezetés 29 (1997) 3 p. 48-56.

Olvasói hozzászólás a Megszűnő kiskönyvtárak — későn kapcsolnak c. cikkhez

Heti Világgazdaság, (2003. nov. 29.) 48. p 5 (a kurzívval szedett szöveg nem jelent meg)

Megszűnő kiskönyvtárak : későn kapcsolnak c. cikkükben (41. sz., 2003. okt. 11. p. 113-114) a kiskönyvtárak sorvadásáról esett szó. Ez — olyan esetben, amikor az információ, informáltság, információs és tudástársadalom szlogeneitől hangos a könyvtári szakma is — felettébb ellentmondásos helyzetre utal, amely rávilágít a könyvtári rendszer mai működőképességének hatékonyságára és eredményességére. A könyvtárak társadalmi megítélése súlyosan romlott az utóbbi hat évben. Ám az ezt feltáró 2002. decemberi Szonda-Ipsos felmérés a szakmán belül máig nem nyilvános, így a strucc és a homok esete sejlik fel. Az internet és a fizetős szolgáltatók különböző típusai egyaránt jelentős csoportokat “visznek el”. A könyvtári használói tábor derékhadát jelentő tanulók és hallgatók csoportja pedig demográfiai okokból szűkül. A helyzeten természetesen nem a minisztériumi sikerpropaganda segít. Sem pedig a fenntartott centralizált, erősen hierarchikus, következésképpen felülről modernizálni akart közkönyvtári rendszer. Ilyenben szinte természetes, hogy a “legalsó” szint sorvad a leggyorsabban. Az ágazati irányítás a nagy (terv szerinti) ellátórendszerek szempontjait veszi alapul, ahelyett hogy a végfelhasználó — ti. kiskönyvtárak — támogatásával piacot teremtene az ellátórendszernek. Az előbbi a centralizálást, az utóbbi döntési jogkörök leadásával, lent tartásával (ez szóban általában meg is van!) a tudatos, önálló működést erősíti. Az előbbi egyszerűbb és rövid távon látványosabb, az utóbbi hosszabb távú gondolkodást feltételez, és felszín alatti változásokat is eredményez. Az információs- és tudástársadalom jelszavaknál erősebb támaszai csak a jelen helyzet ellentmondásaiból eredő információk nyílt elemzése, illetve a tanulási képesség növelése által lehetnek a könyvtárak.

Hozzászólás