A vezető hét dolgot nem delegálhat: a tervezést, a munkatársak kiválasztását, teljesítményük mérését, a motiválást, az értékelést és a jutalmazást.
Fortune cookies : Management wit and wisdom from Fortune magazine / ed. by Allan Dentschman. - Random House : New York, 1993.

30 éves a Dialog

Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 49 (2002) 12 p. 484-487

A ma „dotkom”-nak nevezett szolgáltatók előfutára 30 éve, 1972-ban jelent meg, a világ első hálózati információ-visszakereső rendszereként. Igaz, akkor még csak korlátozott használói kör vehette igénybe. A Dialog Corporation ma több mint 13 terabájtnyi tartalmat szolgáltat a leghitelesebb kiadóktól. Ez az aggregátor-szerep megkíméli az ügyfeleket attól, hogy az érdeklődési körükbe tartozó adatbázisokkal egyenként kössön szerződést, illetve hogy a fontos, de csak ritkán keresett témakörök adatbázisait nem kell előfizetni. Gyakori ugyanis, hogy a megrendelő – példának okáért biotechnológiai vállalkozás – nem csak tevékenységi körével szorosan kapcsolható biotechnológiai K+F adatbázisokban keres, hanem érdeklődik a biotechnológiai piac más szereplőinek adatai (termékek, szabadalmak, piaci potenciák, vezetők adatai – beosztás, képességek, hobbi, tulajdonlás stb. irányt is –, a labormunkához beszerzendő gépek, berendezések, nyersanyagok piaca, szállítói, stb. Joggal kíváncsi lehet megrendelőinek hitelképességére, illetve tágabb környezete történéseire. Így a biotechnológiai vállalkozás céginformációs, marketing, pénzügyi, szabadalmi, egészségügyi és menedzsment-adatbázisok használatára egyaránt igényt tarthat. Ezt az elvárást szolgálja többek között a Dialog Corporation.

Magyar használók számára fontos tudni, hogy a kínált adatbázisok előállítói a nyugati világ szempontjai szerint válogatva kínálják adataikat, ezért pl. kisebb magyar cégek adatainak keresésére, döntően magyar vagy közép-kelet-európai vonatkozású eseményekre más szolgáltatók kínálatát érdemes figyelembe venni. A világ legnagyobb adatvagyonával a CIA rendelkezik, utána a Microsoft következik. A sorban harmadik a Thomson Company részeként működő Dialog Corporation, azzal a megjegyzéssel, hogy adatbázisai az első kettővel ellentétben elvileg bárki által hozzáférhetőek, és hogy ezeket döntően nem maga állítja elő, hanem közvetíti platformjain – Dialog, Datastar és Profound – keresztül.

A cég szolgáltatásai évtizedekig szinte kizárólag az információs szakemberek – profilszerkesztők, könyvtárosok – hatáskörébe tartoztak. Ma a felhasználók a vállalkozások különféle szintjein és osztályain használják parancsnyelven való keresés lehetősége mellett a weben megszokott keresési felületen. A Dialog szolgáltatás-kínálatát több mint 20 000 vállalat veszi igénybe 103 országból. A Fortune 500-as és a Times 100-as listájáról a cégek nagy része a Dialog ügyfele. E szolgáltatások világszerte elérhetőek a hálózaton, az Interneten és a cégek intranet hálózatán keresztül, illetve CD-n is.

1. ábra A Dialog nyitóoldala, www.dialog.com1

Adattartalom és keresés

A Dialog 900 különböző adatbázisa átfogja a világ szellemi tulajdonának jelentős hányadát, a tudományt és technológiát, az üzleti életet és híreket.

  • Szellemi tulajdon: az Egyesült Államok és sok más ország szerzőijog-adatai, 14 ország márkajelzései, szabadalmi adatok több mint 60 országból.
  • Tudomány és technika: kutatási beszámolók és publikációk több mint 150.000 folyóiratból. Kivonatok 1,2 millió értekezésből és több mint 2 millió konferencia anyagából. Kibocsátási folyamatban lévő gyógyszerészeti készítmények adatai.
  • Üzlet és hírek: több mint 6000 üzleti, ipari és hírügynökségi közlemény. Majdnem 60 millió világcég címjegyzéke. Ipari információ több mint 11 millió beruházási jelentésből és 1,5 millió oldal piackutatási anyagból.

(A Dialog által kínált NewsRoom2 adatbázis egymaga mintegy 7000 periodikát kínál – döntően teljes szöveggel, amely bizonyos körben felveti a papír alapú folyóiratok megrendelésének kérdését.)

A Dialog több mint havi 700 000 keresést menedzsel és 17 millió fölötti dokumentumoldalt forgalmaz. Az átlagos válaszidő azonban kevesebb, mint 10 másodperc. A Dialog az úgynevezett “mély háló” része, amit 500-szor nagyobbnak becsülnek annál a tartalomnál, amit a világháló keresőprogramjaival el lehet érni.

Platformok: Dialog, DataStar és Profound

A Dialog terméklistája három ismert platformot kínál: a Dialog®-ot, a DataStar(TM)-et és a Profound®-ot. A Dialog 600 adatbázisa több mint 20 szakterületet fed le. Ezeken belül az adatbázisok több ezer – akár millió – rekordot, kivonatot, beszámolót, publikációt, cikkeket, tanulmányt, és sok más forrást tartalmaznak.

  • Dialog1 – Kezdő felhasználók számára készült, kérdésvezérelt formátumának kezelése könnyen megtanulható.
  • DialogSelect(SM). Használata szintén egyszerű. Több mint 300, az adott területen leghitelesebbnek tartott adatbázishoz enged hozzáférést.
  • DialogWeb®. A haladó felhasználók számára nyújt hozzáférést a Dialog teljes tartalmához. Klasszikus parancsvezérelt webkeresőből és irányított keresésből áll. Könnyen hozható létre és módosítható benne a témafigyelés. A találatok HTML- és szövegformátumban egyaránt megkaphatók, a rekordok online, e-mailen, faxon, vagy postán is kérhetők.
  • DialogClassic. Parancsvezérelt módon használható, így a tapasztalt információs szakemberek kedvelt terméke. Kínálata megegyezik más verziók tartalmával. Az összes Dialog parancsot tartalmazza, úgymint rendezés, feltérképezés, csoportosítás, stb., és a hagyományos parancs-elrendezést használja.

DataStar

A Dialog és a DataStar platformjainak adattartalma között jelentős átfedés található. Az utóbbi szempontjai azonban inkább a vegyipar, gyógyszeripar, orvostudomány képviselői számára érdekesek. A gyógyszerészeti, orvosi-biológiai, kémiai és egészségügyi témakört üzleti és pénzügyi hírek lefedésével kombinálja.

2. ábra A DataStar témakínálata

Profound

E platform lehetővé teszi a piacfigyelés adatainak egyéni igények szerinti lekérdezését. Az egyes piackutatások oldalanként, táblázatonként is letölthetők, amely költségkímélő megoldás. A kutatási beszámolókban 700 ipari területet ölelnek fel. A több ezer üzleti szektorból, származási helyről, cégtől, és témakörből származó szerkesztett híreket a Brighton Station Plc. InfoSort®-jának dokumentumosztályozó technológiája kezeli. A keresés tovább finomítható Boole-féle kereső opciókkal vagy felhasználóbarát lehetőségekkel, úgy mint piaci részesedések, fúziók és felvásárlások és piacra kerülő termékek.

A Profound tartalmában való tájékozódást a következő profilok segítik:

  • ResearchLine — piackutatások a világ vezető kiadóitól
  • NewsLine — újságok, magazinok és kereskedelmi lapok az egész világról
  • BrokerLine — elemzők beszámolói több száz pénzintézetből
  • CompanyLine — globális gazdasági elemzések és előrejelzések
  • Pénzügyi beszámolók köz- és magáncégekről

3. ábra A Profound leginkább a felső vezetők szája íze szerint kínál testreszabott, részletekbe menő információt. A piackutatásoknak akár egyes oldalai, táblázatai is letölthetők. (Az ábrán: Kazahsztán optikai kábel importjának előrejelzése 2005-ig)

A Dialog Corporation feltörekvő piacnak tartja Magyarországot, és termékeit igyekszik a magyar vállalkozások, illetve a felsőoktatási szektor számára kínálja.

  1. A szolgáltatásról és az adatbázis-kínálatról (Dialog Bluesheets, Datastar Datasheets) szóló részletes információ innen tölthető le, illetve innen indítható az adatbázisokban való keresés (Customer logon)
  2. A NewsRoom adatbázisról:
    http://library.dialog.com/bluesheets/html/bl0990.html

Hozzászólás